Wednesday, November 30, 2011

Bulan Kesedihan, Bulan Kehilangan ...

Bulan ini aku di kejutkan dengan kehilangan Atok tersayang, Lakal bin Sain.

Arwah atok tak sakit yang berat tapi sebab beliau terjatuh dan retak tulang, lalu beliau di masukkan ke hospital.
Di hospital keadaan atok bertambah teruk dan terpaksa di beri alat bantuan pernafasan. Namun Allah lebih menyayangi beliau. Semoga arwah atok tenang di alam sana.
Sedih aku kerana aku dan atok sangat rapat, kerana aku semasa kecil banyak menghabiskan masa di kampung. Masa hari raya eid fitri yang lepas adalah kali terakhir aku bersua atok, setelah beberapa kali menyapa atok... atok bercerita rancak tentang masa kecil atok ...  namun setelah nak habis cerita, baru atok perasan "dak hairi" ... masih ingat aku pada panggilan atok "hairi ... meh minam teh" ....

Terima Kasih Atok kerana memberi kasih sayang kepada aku... Ya Allah yang maha adil lagi maha bijaksana, sesungguhnya aku sayang atok, tempatkanlah beliau bersama dengan mukminin yang lain dalam jannah mu ... amiinn...

Seminggu sebelum tu, abang Mie (ipar aku) kehilangan ibu nya, Allahyarhamah Siti Salmah binti Hitam. Ramai yang bersedih, terutama anak cucu. Mak aku pun sedih sampai masuk hospital ...

Sebelum tu lagi semasa dalam perjalanan pulang dari Madinah, aku mendapat panggilan dari K'lot di beritahu tentang pemergian rakan rapat dan yang paling mesra iaitu Allahyarham Salihin Aziziudin. Allahyarham meninggalkan kami ketika usia beliau 41 tahun, seorang yang mesra dengan sesiapa yang mengenali beliau, peramah, funny dan humble dan honest.... sesiapa yang mengenali beliau pasti menyenangi beliau.

Ya Allah, tuhan yang menentukan segalanya, kami ini hamba yang lemah bermohon kepada mu Ya Allah, permudahkan lah urusan kami di dunia dan masukkanlah kami ke dalam syurga mu Ya Allah....

No comments: