Friday, April 1, 2011

Ayah, Aku, Kehidupan ...


Sudah tiba lah masanya Ayah pulang ke kampung setelah lebih sebulan bersama kami. Berumrah bersama kami, menikmati kehidupan di Qatar bersama kami, ronda2 di Doha bersama kami, makan bersama kami, solat berjemaah bersama kami ... kami pasti akan mengingati saat itu lagi.

Ayah tak banyak cakap tapi aku tahu dia sentiasa berfikir dan fikiran beliau selalu melangkaui kotak pemikiran kebanyakan orang yang sibuk dengan keduniaan. Aku tahu.

Ayah lebih banyak memerhati sahaja gelagat di sekeliling beliau, cucu2 beliau dan anak2 yang datang mengaji dirumah, aku pasti beliau terhibur ... tetapi seringkali aku berasa curiga bila beliau memerhatikan aku, dan aku bersedia bila beliau ingin berbincang mengenai sesuatu ... aku tahu sesuatu bermain di fikiran beliau tanpa perlu beliau berkata2 ...

Sedikit sebanyak perangai beliau tertumpah keatas aku, "tak banyak cakap" ... Alhamdulillah ... berfikir dahulu sebelum bercakap lebih baik ...

Kini usia beliau menganjak ke 69 tahun, badan pun dah mula sakit2, aku berdoa agar sakit beliau di kurang kan tetapi Allah lebih mengetahui apa yang terbaik ... aku berterima kasih pada batang tubuh itu kerana batang tubuh itulah yang mencari rezeki membesarkan aku, menyekolah kan aku, menjadikan aku seperti sekarang ini ... Terima Kasih Ayah kerana menjadikan aku sebegini ...

Kini Ayah dah kembali ke Kampung, aku pasti rindu kan beliau lagi ...

No comments: